Skoleudviklingssamtaler

Krav jf. lovgivning om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelser (vejledning til skoleudviklingssamtaler, s. 10): ”Der skal i forlængelse af skoleudviklingssamtalen udarbejdes et notat med gengivelse af evalueringensresultater. Det kan eksempelvis være et kort referat af skoleudviklingssamtalen, men der er ikke formkrav til notatet, som gøres tilgængeligt på skolens hjemmeside.”

På baggrund af skoleudviklingssamtale på Fårevejle Skole i skoleåret 2022-2023, har vi arbejdet med nedenstående målsætninger indenfor et dannelses-, trivsels- og fagligt perspektiv. Til næste skoleår har vi igen skoleudviklingssamtaler, hvor aktuelle fokusområder indenfor perspektiverne vil blive drøftet. Skoleudviklingssamtalerne er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 5, i lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelser.

Opstillet mål

Hvordan er der arbejdet med målet?

Fårevejle Skole har arbejdet med ”Den Professionelle LæringsCirkel/PLCirklen”, som et pædagogisk værktøj til at videreudvikle teamsamarbejdet.

Ledelsen er kommet tættere på teamsamarbejdet. Ledelsen oplever, at PLCirklen ligger fint i forlængelse af skolens udviklingsprojekt med Mette Meinicke.

Fokus på faglig indsats i dansk og matematik via skemalægning.

Ledelsen har via skemalægningen prioriteret en kvalificeret faglig dækning af fagene dansk og matematik, som gavner elevernes udbytte af undervisningen.

At skolen fortsætter processen med at udvikle læringssamtaler (udviklingsprojekt med Mette Meinicke), så de bliver en naturlig del af elevernes og lærernes skolehverdag.

Skolen har tilknyttet en ekstern konsulent, som sammen med skolens ledelse er ansvarlig for en proces, hvor ledelse, det pædagogiske personale og elever arbejder med elevernes faglige udvikling – bl.a. via læringssamtaler.

Skolen har gennemført læringssamtaler, hvor eleverne på forskellige måder fortæller om deres faglige udvikling og viser forskellige eksempler på arbejde, som de har lavet. Skolens oplevelse er, at eleverne er glade for samtalerne, og det motiverer dem i deres daglige skolehverdag.